Motto: "All animals are
equal, but some animals are more equal than others" Ferma animalelor,
George Orwell
În formă actuală, votul (modalitatea în care el este
organizat şi funcţionează, nu alegerea exprimată prin vot în sine) este cauza
directă a pervertirii clasei politice. Răul pe care îl constat nu ţine numai de
efectele pe care clasa politică le produce prin reprezentaţii ei (de la răul deciziilor
greşite la răul marii hoţii), ci şi de o anume esenţă alterată (de la răul
proastei creşteri la răul voracităţii) ce se poate oricând manifestă în
existenţa şi pe care pedeapsa – atunci când este aplicată - nu o poate
nicidecum îndrepta.
Mai mult chiar: răul nu se rezumă la clasa politică în
sine, ci cuprinde şi relaţia pe care clasa politică o are cu societatea civilă.
În primul rând clasa politică a învăţat să manipuleze societatea civilă (1.1)
şi, pentru asta, să o dispreţuiască (1.2) şi să i se considere superioară(1.3).
În al doilea rând – şi aici vină aparţine tuturor – societatea civilă, ce
teoretic oferă materia prima pentru clasa politică, din pricina umilinţei pe
care o resimte, se iluzionează că poate amendă clasa politică prin vot negativ
(2.1), îşi exprimă dezgustul foarte vocal – dar inutil, pentru că este profund
fragmentată şi uşor influenţabilă (2.2), amendează orice beneficiu acordat
celor ce conduc (proveniţi din clasa politică) plecând de la un principiu
egalizator cu iz comunist (2.3) şi se bucură rar (şi amar) de circul produs de
zbaterea vreunui politician corupt împins/prins în plasa păianjenului justiţiei
(2.4).
Nimic nu se poate schimbă dacă societatea îşi păstrează
această atitudine ostilă şi totodată pasiv-resemnată faţă de clasa politică.
Există o unanimitatea de păreri în această privinţă. Totuşi, oricât ar părea de
absurd, revizuirea de atitudine trebuie să plece dinspre societate; nu clasa
politică trebuie să îşi câştige respectul, ci el trebuie să îi fie acordat,
făcându-se o separaţie clară între clasa politică şi reprezentaţii ei. Iar
acest lucru nu se poate realiza decât prin renunţarea la sistemul de votare
actual.
Fie că ne place, fie că nu, dezavantajele votului
universal ne-au adus aici. Am sacrificat de dragul unor principii umanitariste
prost înţelese, capacitatea de a controla eficient modul în care suntem
guvernaţi. De o sută de ani, de când am renunţat la votul censitar (1919) ne-am
expus procesului de pervertire a clasei politice şi vină ne aparţine. Am permis
accesul în politică (în clasa politică) şi mai apoi (prin vot) la conducere,
unor persoane ce au putut manipula votul – universal - prin discurs populist
(situat la limita minciunii) şi prin mituiri, din pricina lipsei de consistentă
şi competenţă a masei votante. Am pierdut mai mult decât am câştigat. Iar cea
mai mare pierdere este tocmai scârbă pe care o resimţim acum pentru clasa
politică, scârbă care ţine departe de politică oamenii capabili şi morali şi
departe de vot (şi de circul ce îl precede) oamenii cu discernământ.
Sunt voci care – pe bună dreptate! – critică votul
cenzitar (pe criterii economice), votul rasial (pe criterii de rasă), votul
social (pe criterii de clasa socială) şi chiar votul capacitar (ce presupune
din partea alegătorului un anumit grad de instrucţie). Suntem de acord că
limitarea accesului la vot presupune încălcarea unui drept fundamental de
exprimare și deci a libertăţii unui cetăţean. Însă între votul universal şi
votul limitativ, există o varianta alternativă: votul (universal) ponderat. În
acest sistem toţi cetăţenii pot vota, însă pe baza unor anumiţi indici se dau
valori diferite votului fiecărui cetăţean; altfel spus: toţi ajung să voteze –
sau nu! dacă nu vor – însă nu fiecare vot contează la fel. Acest tip de vot va
mulțumi şi voinţă legitimă a poporului de a-şi exprimă opinia şi opţiunea, însă
va limita importantă cantităţii în favoarea calităţii. Oamenii politici –
produsul modelului actual de vot – nu vor mai alege calea demagogiei, a
mituirii şi a manipulării mulțimilor, ci îşi vor îndrepta atenţia asupra
elitelor competenţe, cu forţă în alegerea conducătorilor şi administratorilor
naţiunii şi, respectiv, a bunurilor ei. Nici problemele sociale nu vor fi
uitate pentru că numărul va conta totuşi, iar soluţiile propuse vor beneficia
de girul elitelor, deci vor fi realiste şi necesar realizabile. Clasa politică
se va primeni păstrându-se în acelaşi timp valorile democratice. Egalitatea se
va păstra şi ea prin accesul liber la creşterea pe scara importanței votaţiei;
egalitatea va fi astfel în spiritul liberalismului: egalitatea la start,
egalitatea de premiza, nu o egalitate pernicioasă de statut (de tip comunist).
Mai înainte de a trece însă la un astfel de sistem de
votare, trebuie îndeplinite câteva cerinţe iniţiale ce ţin exclusiv de
societate civilă. În primul rând trebuie înţeles şi acceptat faptul că există o
inegalitate corectă (bazată de merit) – recte elitele – şi că ea trebuie
conservată şi în structura votului pentru ca votul să aducă beneficii societăţi
(3.1); în al doilea rând trebuie reinstaurat respectul faţă de clasa politică
(nu neapărat faţă de reprezentaţii ei) şi de politică în general, (3.2); iar în
al treilea rând trebuie ca votul să fie privit nu numai că un drept (sau
privilegiu), ci şi că o responsabilitate, pentru ca discernământul individual
să fie activat şi antrenat (3.3).
Alt articol despre vot: Despre vot [CXIV]
Alte articole (în continuarea acestui articol)
[CXXIV] Votul universal ponderat și
[CXXIX] Votul universal ponderat și dictatura majorității
Articol publicat în ziarul Natiunea http://www.ziarulnatiunea.ro/2015/11/06/despre-votul-universal-ponderat/
Alte articole (în continuarea acestui articol)
[CXXIV] Votul universal ponderat și
[CXXIX] Votul universal ponderat și dictatura majorității
Articol publicat în ziarul Natiunea http://www.ziarulnatiunea.ro/2015/11/06/despre-votul-universal-ponderat/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu