Revin asupra noțiunii de
proces ca obiect al lumii (şi asupra celei derivate: de opinie despre proces).
Pentru simplificare o vom elimina, extinzând în schimb (sau clarificând) noțiunea
de relație. În versiunea anterioară (XXXVIII) relația dintre caracteristicile entităților
era de fapt o relație pasiva ce păstra caracteristicile entităților. Procesele
în schimb sunt relații active ce (pot) modifica caracteristice entităților.
1. Lumea este alcătuită din obiecte de
diverse tipuri:
1.1. entităţi (definite prin proprietăţi/caracteristici)
1.1.1.a) Suma proprietăţilor/caracteristicilor
unei entităţi formează entitatea, sau, echivalent:
1.1.1.b) Entitatea este formată
(doar) din caracteristicile sale.
1.1.1.1. Orice entitate
are drept caracteristică granița.
1.1.2. Mai multe
entităţi unite prin relaţii pot forma o nouă entitate.
1.1.2.1. Mulţimile de
entităţi sunt la rândul lor entităţi.
1.2. relaţii (ce unesc proprietăţile a
două sau mai multe entităţi).
1.2.1. Oricărei caracteristici a unei entităţi îi
corespunde o relaţie.
1.2.2. Nu există proprietăţi ale entităţilor de sine
stătătoare (fără o relaţie ataşată)
1.2.3 Relatiile sunt de
doua tipuri:
1.2.3.1 Relatii pasive –
ce nu modifica caracteristicile entitatilor.
1.2.3.2 Relatii active –
ce modifica caracteristicile entitatilor (si respectiv entitatile insasi) –
relatiile active se mai numesc si procese.
1.2.4. Cunoaşterea este un tip de relaţie particulară
între subiectul cunoaşterii şi obiectul cunoaşterii.
1.2.4.1 Cunoasterea este
un proces (relatie activa) (Cunoasterea modifica lumea) si aduce subiectul
cunoasterii intr-o anumita stare mentala.
1.2.4.2 dar si o relatie
pasiva.
2. Obiectele lumii pot fi cunoscute. (Daca
nu ar putea fi cunoscute nu ar apartine lumii – conform 1.)
2.1. Opiniile despre lume devin opinii despre
obiectele lumii (despre entităţi, despre relaţii sau procese).
2.1.1. Opiniile sunt caracteristici/proprietăţi ale
obiectelor.
2.2. Prin intermediul cunoaşterii, subiectul
cunoaşterii este relaţionat cu opinia despre obiectul cunoaşterii şi prin
aceasta cu însuşi obiectul cunoaşterii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu